Klachtenregeling & AKJ vertrouwenspersoon

In geval van onvrede of een klacht dient u in de eerste instantie contact op te nemen met de klachtenfunctionaris van Us Hûs, Yvonne Roorda. Zij zal met u op zoek gaan naar een oplossing. Pas wanneer u met deze klachtenfunctionaris er niet uit komt, dan kunt u samen met Us Hûs of zelfstandig contact opnemen met de AKJ vertrouwenspersoon. Wanneer u ook met de vertrouwenspersoon er niet uit komt dan kunt u contact opnemen met Klachtenportaal Zorg of op de site van Klachtenportaal Zorg een klachtenformulier invullen. Natuurlijk hopen wij dat het nooit zover hoeft te komen.

AKJ – vertrouwenspersonen in de jeugdhulp
Alle (pleeg)kinderen, (pleeg- of groot)ouders en verzorgers die te maken hebben met jeugdhulp, hebben recht op een onafhankelijke vertrouwenspersoon. Dit geldt ook voor kinderen en jongeren die in gezinshuizen verblijven. Ondersteuning door de vertrouwenspersoon van het AKJ is gratis. Het AKJ is een zelfstandige stichting, dus de vertrouwenspersonen zijn niet in dienst van jeugdhulpinstellingen of gezinshuizen.
Wat kan de vertrouwenspersoon voor jou doen?
Het kan gebeuren dat je ontevreden bent over de hulp die je krijgt. En dat je er niet uit komt met (een van) je gezinshuisouders, je (gezins)voogd, of met de organisatie die je heeft geplaatst in het gezinshuis. Neem dan contact op met een vertrouwenspersoon van het AKJ. Allereerst luisteren zij naar jouw verhaal. Soms helpt dat al. In ieder geval zal de vertrouwenspersoon je verhaal altijd serieus nemen. Zij of hij informeert je over je rechten en geeft advies. Ook kan de vertrouwenspersoon je ondersteunen bij een gesprek met je gezinshuisouders, (gezins)voogd of de instelling die jou geplaatst heeft.
Zo bereik je het AKJ
•Bel naar 088 – 555 1000
•Mail naar info@akj.nl
•Chat met een vertrouwenspersoon via de website www.akj.nl. De chat is open van maandag t/m donderdag van 16.00-20.00 uur en op vrijdag van 15.00-17.00 uur.

Tannie Peters is de vertrouwenspersoon binnen Us Hûs. Zij komt elk kwartaal langs en is dan beschikbaar voor vragen en/of een vertrouwelijk gesprek.